• דף הבית
  • אודות
החשבון שלי
  • Facebook
  • YouTube
ד"ר חנה קטן
  • קורסים
  • הבלוג
    • טיפ רפואי שבועי
    • דעות והגיגים
    • היריון ולידה
    • פוריות
    • המסע להיריון
    • הפלה
    • זוגיות ואישות
    • קורונה
    • גיל המעבר
    • פוליטי
    • רווקות
    • הכנה לכלה
    • ילדים
    • גיל ההתבגרות
    • סיפורים אישיים
  • ספרים
  • הזמנת הרצאות
  • המרפאות
  • סרטונים
  • קורסים דיגיטליים
  • הבלוג
  • ספרים
  • הרצאות
  • המרפאות
  • סרטונים
ד"ר חנה קטן
  • קורסים
  • הבלוג
    • טיפ רפואי שבועי
    • דעות והגיגים
    • היריון ולידה
    • פוריות
    • המסע להיריון
    • הפלה
    • זוגיות ואישות
    • קורונה
    • גיל המעבר
    • פוליטי
    • רווקות
    • הכנה לכלה
    • ילדים
    • גיל ההתבגרות
    • סיפורים אישיים
  • ספרים
  • הזמנת הרצאות
  • המרפאות
  • סרטונים
  • קורסים דיגיטליים
  • הבלוג
  • ספרים
  • הרצאות
  • המרפאות
  • סרטונים
פרשת אחרי מות: העיוור בהלכה
דף הבית » הבלוג » פרשת אחרי מות: העיוור בהלכה

פרשת אחרי מות: העיוור בהלכה

admin 14/04/2022 אין תגובות
פרשת אחרי מות: העיוור בהלכה

במקצוע שלי צריך להתאזר בגבורה. יש תובנות רפואיות שחשוב להעביר למטופל גם אם הוא לא ממש רוצה לקבל אותן.

אם אני יודעת שהתנהגות שלו היא מסוכנת לבריאותו והוא אינו מודע לכך, כמו שימוש באלכוהול או עישון, אז איני רשאית לא ליידע אותו על כך. זה ממש לפני עיוור …אם אני יודעת שיש שעון ביולוגי שמתקתק באופן מוקפד והשחלה לא חומלת, אז מי יתיר לי שלא ליידע את הבחורה הצעירה שיושבת מולי, והיא נושקת לגיל 35, גם אם היא לא פנתה כלל בנושא פריון? מבחינתי, היא עיוורת לאפשרויות הקיימות כדי לשמר את הפריון העתידי שלה, ומחובתי לספר לה את הסיפור.

'לפני עיוור'- במלרע, זה למשל, לערוך שולחן מלא מטעמים וברבורים מפוטמים אבל לשכוח לשים סכ"ום. ולפעמים זה להניח עוגת קצפת מולי. או חמור מכך- להושיב נכדה עסיסית במיוחד במרחק קצר מסבתא שמנועה מלחבק אותה בהוראת פרופסור אמיריטוס קורונה. הצו ההלכתי והמוסרי לא לתת מכשול לפני עיוור כולל כל הטעייה. בעצם מדובר על מציאות שבה האדם עיוור למצבו, ואנחנו מפילים אותו בבור.

הדעה המקובלת בהלכה היא שהעיוור חייב בכל המצוות, חוץ מאותן מצוות שהוא אינו מסוגל לקיימן מפאת עיוורונו. וכך, גם אם הוא לא זכה למאור עיניים מאז לידתו, הוא מברך את ברכת 'יוצר המאורות', כי הוא נהנה מכך שאחרים רואים ומסייעים לו. על פי אותו עיקרון ,מותר להדליק בשבת אור לצורך יולדת עיוורת גם אם אין בכך צורך ממשי כעת, מפני שהידיעה שהמטפלים בה רואים היטב עשויה ליישב את דעתה.

מחלות עיניים, כקטגוריה רחבה, נחשבים כמצבים שעליהם מותר לחלל את השבת. חז"ל קובעים שיש קשר בין תקינות הראיה לבין פעולה תקינה של הלב, ויש פוסקים שתולים בכך את הסיבה להתייחס לסכנה לראייה בסכנת נפשות- למרות שלא ברורה כוונת חז"ל, ואין זה תואם את המציאות הרפואית הגלויה.

לדעת רוב הפוסקים אסור לעיוור המשתמש בכלב הנחיה להיכנס עם כלבו לבית הכנסת, משום שיש בדבר בזיון לבית הכנסת והפרעה למתפללים האחרים. לדעתם יש להשאיר את הכלב מחוץ לבית הכנסת, ובתוך אולם בית הכנסת ראוי שהעיור ייעזר בחבריו המתפללים; בבית הכנסת שהעיוור מתפלל בו באופן קבוע והדבר אינו מפריע למתפללים, בוודאי שאין האיסור הזה תקף. וכך ראוי.

אלא אם כן זה גורם לנזק למתפללים, כמו אצל אנשים שסובלים מחרדה גלויה מכלבים.

ומה עושים כשהרופאה מפחדת מכלב הנחיה? ומעשה שהיה כך היה- באחד הימים, נכנסה אל תוך חדר המרפאה הקטן שלי, אישה עיוורת עם כלב נחיה ענק כשבעלה ממתין בחוץ. אני מאמינה ששמיעתה המושחזת קלטה את דפיקות הלב המואצות שלי . הסברתי לה שלרופאה שלה יש מום משמעותי- פוביה מכלבים. היא חייכה, וקראה לבעלה שנכנס לחדר אתה, ואת הכלב החביב השארנו ליד המזכירות שלי, שהסכימו לעשות עליו בייביסיטר, בחמלה רבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

סל קניות
חיפוש באתר
סרטון שבועי:
קורס חיי אישות
לקביעת תור טלפוני
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ
המומלצים
אחדות מעל הכל

אחדות מעל הכל

מיכל היא אישה בגילי. אמא וסבתא ברוכה. אמנם פסקו הלידות, אבל לא פסק הרצון להבאת חיים חדשים. פגישה אחת עם

קרא עוד ←
עברנו כברת דרך

עברנו כברת דרך

היום הוא בן 31. אברך בכולל דיינת בפסגות, בעל ואבא מאושר.. יפה תואר וטוב לב. אבל זה יכל להיות אחרת…

קרא עוד ←
להתחיל מחדש

להתחיל מחדש

שדולה נולדה. לפגישה הזאת ציפיתי כמה חודשים. אני בדרכי למשכן הכנסת, וכדרכם של מאותגרי קשב וריכוז נעלמו מזיכרוני פרטים רלוונטיים

קרא עוד ←
פדיחה מדויקת

פדיחה מדויקת

לא אשכח את הבוקר הזה. קיבלתי אז טלפון בהול מההוצאה לאור, ממנכ"ל ספריית בית אל: 'חנה, למה התראיינת?!'. מסתבר שראיון

קרא עוד ←
הישארו מעודכנים
הישארו מעודכנים
המרפאה בירושלים:
מרכז רפואי 'רְפָא נָא'
כתובת: בית הדפוס 12ג, גבעת שאול.
טלפון: 02-6526552, פקס: 02-6510896
לקביעת תורים:  refanamaz@gmail.com
המרפאה הוירטואלית:

בלינק:

https://landing.gabizon-ml.co.il/dr-hannah-katan/

 

Tags
אהבה אולטרא סאונד אורון אחים אנורקסיה בחירה ברית מילה גוש קטיף גיל ההתבגרות גיל המעבר גלולות דחיית ברית דיכאון דין תורה הדר היבט הלכתי היריון הקפאת ביציות הריון התקן תוך רחמי חשיבות ברית מילה טו באב יחסים כנס עת לאהוב לידה לידה שקטה מבוגרים מומים בעובר מניעת הריון נישואין סבתאות סוכרת סכרת עקרות ערוץ 7 פג פגיה פגים פונדקאות פריון פרשת שבוע רפואה בפרשה שימור פוריות תינוקות תכשירים הורמונליים
לתקנון האתר ותנאי השימוש

לחץ כאן

עיצוב ובניית האתר: סטודיו שפת העיצוב
כל הזכויות שמורות לד"ר חנה קטן
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס